Γιατί να πληρώσω τον κερατά τον γραφίστα
Ο λόγος που μπαίνω στη διαδικασία να γράψω ένα άρθρο σαν αυτό, είναι γιατί, σε αυτή την δύσκολη εποχή, ο γραφίστας θεωρείται ένα επάγγελμα “πολυτελείας” και σχεδόν καθόλου απαραίτητος για τη σύγχρονη επαγγελματική κοινωνία.
Έχεις ακούσει κι εσύ πολλές φορές να ακούγονται διάφορα αστεία επιχειρήματα τύπου “βάζεις πέντε γράμματα και το λες λογότυπο”, ” Σιγά, πόση ώρα σου πήρε” κλπ. τα οποία, εκτός του ότι σε μηδενίζουν σαν επαγγελματία (δεν συζητάω για θέματα εκπαίδευσης κλπ, σήμερα ό,τι δηλώσεις είσαι) σε κάνουν και νιώθεις άσχημα για την άγνοια του κόσμου, σχετικά με το τί κάνεις, πώς το κάνεις και γενικώς τί ρόλο παίζεις σαν γραφίστας – graphic designer.
Είναι επιπλέον ξεκάθαρο πως τα κείμενα που ακολουθούν δεν απευθύνονται τόσο στους συναδέλφους γραφίστες, όσο σε αυτούς που κάποτε σκέφτηκαν να προσλάβουν ένα γραφίστα, αλλά φοβήθηκαν να το τολμήσουν.
Ποιός ο λόγος να προσλάβεις έναν γραφίστα:
- Γιατί είναι ο άμεσα υπεύθυνος και ο πλέον κατάλληλος στο να προβάλλει εσένα και την επιχείρησή σου. Να χτίσει το “πρόσωπό σου” στην αγορά. Να σε κάνει “σύμβολο”, “brand”, όπως θέλεις, πες το. Σκέψου απλά πόσα προϊόντα (με τη μορφή του λογοτύπου τους δηλαδή) αντικρίζεις και έρχεσαι σε επαφή καθημερινά, και διαμορφώνεις την άποψή σου σαν καταναλωτής (και) ανάλογα με αυτά, όπως και μέσα από τα λογότυπά τους π.χ. Εσύ, γιατί δεν θέλεις να έχεις μία παρόμοια θέση για τους δικούς σου πελάτες; Ο γραφίστας είναι το μέσον για αυτό.
- Γιατί γνωρίζει τις τάσεις και τα trends της αγοράς και είναι ικανός -ή θα πρέπει να είναι- να ψυχολογήσει τον πελάτη, εσένα δηλαδή, έτσι ώστε να σου προτείνει το προϊόν εκείνο που σε αντιπροσωπεύει και ταιριάζει καλύτερα στο προφίλ, την επαγγελματική σου ιδιότητα, το target group και τους στόχους που του έχεις θέσει.
- Έχει την κατάλληλη εκπαίδευση στο να ανταποκρίνεται σε όλα τα παραπάνω. Και αυτή η εκπαίδευση είναι -και πρέπει να είνα- ευρεία, άμεση και συνεχώς ανανεούμενη και αναβαθμιζόμενη.
Τί πληρώνεις;
- Τη γνώση που έχει αποκτήσει, χάρη στην οποία μπορεί και σου προτείνει το κατάλληλο προϊόν για τις δικές σου ανάγκες
- Τις ατελείωτες ώρες που έχει περάσει πάνω από σχεδιαστήρια και μπροστά σε οθόνες υπολογιστών, προκειμένου να διδαχτεί όλα αυτά που τον έχουν οδηγήσει στο να είναι εξειδικευμένος σχεδιαστής
- Tα προγράμματα (software), προκειμένου να μπορεί να δημιουργήσει τα δικά σου έντυπα, λογότυπα, αφίσες, κλπ. Όποιος έχει ασχοληθεί με αυτά, ξέρει πως δεν είναι θέμα μερικών ωρών το να μπορεί κάποιος να χειρίζεται προγράμματα όπως το Adobe Photoshop, το Illustrator ή το InDesign. Και όποιος ομολογεί πως ξέρει “όλο το Photoshop απ’έξω”, για μένα προσωπικά, είναι τουλάχιστον αφελής, όπως και αυτός που νομίζει πως είναι φθηνά, ή όλοι αυτοί που τα δουλεύουμε, τα έχουμε “σπασμένα”…
- Τη δυνατότητα να μπορεί να χειρίζεται ένα πλήθος προγραμμάτων με ευχέρεια, ταχύτητα, και συνδυαστικά, έτσι ώστε να μπορεί να δημιουργήσει την εργασία που του έχει ανατεθεί με το καλύτερο, δυνατότερο και γρηγορότερο τρόπο. Δεν αποτελεί επιχείρημα το “Σου πήρε 1 ώρα για να σχεδιάσεις μία κάρτα” Είναι σχεδόν παρόμοιο με το να δηλώνεις ότι ένα αυτοκίνητο μπορεί να κατασκευαστεί σε 1,5 ώρα… (Η λεπτομέρεια έγκειται στο ότι το αυτοκίνητο το φτιάχνουν τεχνολογικά προηγμένες ρομποτικές συσκευές, που είναι εξειδικευμένες σε αυτό).
- Τις ώρες μελέτης πάνω από manuals, βιβλία τυπογραφίας, γραμματογραφίας, Ιστορίας Τέχνης, εγχειρίδια, videos, σεμινάρια, και κάθε άλλου είδους “τροφής” που τον κάνουν καλύτερο σχεδιαστή και επαγγελματία
- Τις ώρες που έχει περάσει μέσα στα τυπογραφεία, προκειμένου να αποκτήσει τυπογραφικές γνώσεις, έτσι ώστε η δουλειά που θα παραδώσει ο τυπογράφος να είναι άρτια, και πάντα στα πλαίσια που εσύ έχεις θέσει.
Η συνεργασία τυπογράφου-γραφίστα είναι η εγγύηση προκειμένου να πάρεις στα χέρια σου το προϊόν που σου έχει προτείνει και έχεις αποφασίσει μαζί με το γραφίστα. - Κάνεις μία επένδυση η οποία θα σου αποφέρει οικονομικά και όχι μόνο οφέλη, σε μικρό ή μεγάλο βάθος χρόνου. Η ταυτότητά σου είναι εσύ. Αν δεν επενδύσεις εσύ σε σένα και την επιχείρησή σου, το μόνο που καταφέρνεις, είναι να μένεις καθηλωμένος στην ήδη υπάρχουσα πελατεία σου, να μην αυτοπροβάλλεσαι, ώστε να διευρύνεις το πελατολόγιό σου, και την θέση σου στην αγορά να την διεκδικούν οι ανταγωνιστές σου.’Ολα αυτά, ιδίως σε εποχή κρίσης δεν σε βοηθούν ιδιαίτερα.
(Για όλα τα παραπάνω είναι προφανές πως δεν αναφέρομαι μόνο σε μένα)