ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ!

Δεν θα εξηγήσω τους λόγους που μπαίνω σε αυτή τη διαδικασία, δεν είναι αυτό το θέμα μου. Το θέμα είναι πως, σε αυτή την κακή εποχή, ο γραφίστας θεωρείται ένα επάγγελμα «πολυτελείας» και καθόλου απαραίτητος για τη σύγχρονη επαγγελματική κοινωνία.

Έχω ακούσει πολλές φορές να ακούγονται διάφορα αστεία, «βάζεις πέντε γράμματα και το λες λογότυπο», » Σιγά, πόση ώρα σου πήρε» κλπ. τα οποία, εκτός του ότι με μηδενίζουν σαν επαγγελματία (δεν συζητάω για θέματα μόρφωσης κλπ, σήμερα ότι δηλώσεις είσαι) με κάνουν και νιώθω άσχημα για την άγνοια του κόσμου σχετικά με το τί κάνουμε, πώς το κάνουμε και γενικώς τί ρόλο παίζει ο γραφίστας – graphic designer.

Οφείλω να ξεκαθαρίσω πως τα παρακάτω κείμενα είναι προσωπικές μου απόψεις, και δεν απευθύνονται τόσο στους γραφίστες, όσο σε αυτούς που κάποτε σκέφτηκαν να προσλάβουν ένα γραφίστα αλλά «φοβήθηκαν να το τολμήσουν».

Ποιός ο λόγος να προσλάβεις ένα γραφίστα:

  • Γιατί είναι ο άμεσα υπεύθυνος και ο πλέον κατάλληλος στο να προβάλλει εσένα και την επιχείρησή σου. Να χτίσει το «πρόσωπό σου» στην αγορά. Να σε κάνει «σύμβολο», αν θέλεις. Σκέψου απλά πόσα προιόντα (με τη μορφή του λογοτύπου τους δηλαδή) αντικρύζεις καθημερινά, και διαμορφώνεις την άποψή σου σαν καταναλωτής (και) ανάλογα με  αυτά, όπως και μέσα από τα λογότυπά τους π.χ. Εσύ, γιατί δεν θέλεις να έχεις μία παρόμοια θέση για τους δικούς σου πελάτες; Ο γραφίστας είναι το μέσο.
  • Γιατί γνωρίζει τις τάσεις της αγοράς, σχεδιαστικά μιλώντας, και είναι ικανός (ή θα πρέπει να είναι) να ψυχολογήσει τον πελάτη, εσένα δηλαδή, έτσι ώστε να σου προτείνει το προϊόν εκείνο που σε αντιπροσωπεύει και ταιριάζει καλύτερα στο προφίλ, την επαγγελματική σου ιδιότητα, το target group και τους στόχους που του έχεις θέσει.
  • Εχει την κατάλληλη εκπαίδευση στο να ανταποκρίνεται σε όλα τα παραπάνω. Και αυτή η εκπαίδευση είναι (και πρέπει να είναι) ευρεία, άμεση και συνεχώς ανανεούμενη και αναβαθμιζόμενη.

Τί πληρώνεις;

  • Τη γνώση που έχει αποκτήσει, χάρη στην οποία μπορεί και σου προτείνει το κατάλληλο προϊόν για τις δικές σου ανάγκες
  • Τις ατελείωτες ώρες που έχει περάσει πάνω από σχεδιαστήρια και μπροστά σε οθόνες υπολογιστών, προκειμένου να διδαχτεί όλα αυτά που τον έχουν οδηγήσει στο να είναι εξειδικευμένος σχεδιαστής
  • Tα προγράμματα (software) προκειμένου να μπορεί να δημιουργήσει τα δικά σου έντυπα, λογότυπα, αφίσες, κλπ. Όποιος έχει ασχοληθεί με αυτά, ξέρει πως δεν είναι θέμα μερικών ωρών το να μπορεί κάποιος να χειρίζεται προγράμματα όπως το Adobe Photoshop, ή το Quark XPress. Και όποιος ομολογεί πως ξέρει «όλο το Photoshop απ’έξω», για μένα προσωπικά, είναι τουλάχιστον αφελής, όπως και αυτός που νομίζει πως είναι φθηνά, ή όλοι αυτοί που τα δουλεύουμε, τα έχουμε «σπασμένα»…
  • Τη δυνατότητα να μπορεί να χειρίζεται ένα πλήθος προγραμμάτων με ευχέρεια,ταχύτητα, και συνδυαστικά, έτσι ώστε να μπορεί να δημιουργήσει την εργασία που του έχει ανατεθεί με το καλύτερο, δυνατότερο και γρηγορότερο τρόπο. Δεν αποτελεί επιχείρημα το «Σου πήρε 1 ώρα για να σχεδιάσεις μία κάρτα;» Είναι σχεδόν παρόμοιο με το να δηλώνεις ότι ένα αυτοκίνητο μπορεί να κατασκευαστεί σε 1,5 ώρα… (Η λεπτομέρεια έγκειται στο ότι το αυτοκίνητο το φτιάχνουν τεχνολογικά προηγμένες ρομποτικές συσκευές, που είναι εξειδικευμένες σε αυτό).
  • Τις ώρες διαβάσματος πάνω από manuals, βιβλία τυπογραφίας, γραμματογραφίας, Ιστορίας Τέχνης, εγχειριδίων, και κάθε άλλου είδους «τροφής» που τον κάνουν καλύτερο σχεδιαστή και επαγγελματία
  • Τις ώρες που έχει περάσει μέσα στα τυπογραφεία, προκειμένου να αποκτήσει τυπογραφικές γνώσεις, έτσι ώστε η δουλειά που θα παραδώσει ο τυπογράφος να είναι άρτια, και πάντα στα πλαίσια που εσύ έχεις θέσει.
    Η συνεργασία τυπογράφου-γραφίστα είναι η εγγύηση προκειμένου να πάρεις στα χέρια σου το προϊόν που σου έχει προτείνει και έχεις αποφασίσει μαζί με το γραφίστα.
  • Κάνεις μία επένδυση η οποία θα σου αποφέρει οικονομικά και άλλα ωφέλη, σε μικρό ή μεγάλο βάθος χρόνου. Η ταυτότητά σου είναι εσύ. Αν δεν επενδύσεις εσύ σε σένα και την επιχείρησή σου, το μόνο που καταφέρνεις, είναι να μένεις καθηλωμένος στην ήδη υπάρχουσα πελατεία σου, να μην αυτοπροβάλλεσαι, ώστε να διευρύνεις το πελατολόγιό σου, και την θέση σου στην αγορά να την διεκδικούν οι ανταγωνιστές σου.’Ολα αυτά, ιδίως σε εποχή κρίσης δεν σε βοηθούν ιδιαίτερα.
    (Για όλα τα παραπάνω είναι προφανές πως δεν αναφέρομαι μόνο σε μένα)

Ποιά η διαφορά τυπογράφου και γραφίστα-σχεδιαστή;

Και τί σε νοιάζει εσένα, θα μου πεις. Να σου πω.
Συχνά ακούω από φίλους-γνωστούς-διάφορους πως «Πήγα σε ένα τυπογράφο να μου φτιάξει μία κάρτα και μου έκανε και τα έντυπά μου», τα οποία, δυστυχώς κατά βάσιν, είναι κακοσχεδιασμένα, κακοστημένα, γενικώς κακά (Κακή επιλογή χρωμάτων, τυπογραφίας, ακόμη και τρόπου εκτύπωσης!).

Σε αυτό δεν φταίνει οι τυπογράφοι. Απλώς δεν ειδικεύονται στο να σχεδιάζουν. Ειδικεύονται στο να παίρνουν μία μακέτα που έχουμε καταλήξει απο κοινού, εσύ ο πελάτης, ο γραφίστας και ο τυπογράφος (για τις τεχνικές λεπτομέρειες που ενδεχομένως έχουν τα έντυπά σου και χρειάζεται ο γραφίστας να ξέρει προκειμένου να τους τα ετοιμάσει) και να την εκτυπώνουν. ‘Οχι να τη σχεδιάζουν.

Βέβαια, με τόσες μακέτες που περνάνε κάθε μέρα μπροστά από τα μάτια τους, έχουν «άποψη» για ένα καλοσχεδιασμένο έντυπο, όμως δεν έχουν γνώσεις σχεδιασμού, εκτός βέβαια από κάποιους που προϋπήρχαν σαν γραφίστες-μακετίστες-σχεδιαστές. Μιλάω λοιπόν για τους τυπογράφους που ο «σχεδιασμός» είναι «εργολαβία» και όχι εργασία.

Εννοείται πως ο γραφίστας με τον τυπογράφο είναι «παντρεμένοι», και μάλιστα με «σχέση πάθους». Ο τυπογράφος καθοδηγεί τεχνικά τον γραφίστα, προκειμένου αυτό που σχεδιάζει ο γραφίστας να μπορεί να τυπωθεί. Χωρίς τον τυπογράφο, το «γλυκό δεν δένει». Οπως και η ικανοποίηση του γραφίστα, να δει το «παιδί» του (μακέτα), να παίρνει «σάρκα και οστά» στα χέρια αυτού του κυρίου!

Αν δεν σας έκανα να βαρεθείτε, ενδεχομένως να κατάφερα να σας βάλω λίγο στο πετσί των αποκαλούμενων και «σχεδιαστών οπτικής επικοινωνίας».

Read more